mardi 1 février 2011

ثورة الكرامة والإعلام المحلي الأعرجRevolution dignity and the local media GIMP


إن المتتبع للإعلام التونسي بكل أصنافه خلال هذه الأيام يلاحظ أنه يظهر ما لا يبطن ويمارس نوعا من "التقية"، فعوضا عن التركيز على نبض الشارع، هذا الشارع الذي فعل الثورة ويسعى الآن إلى اكتمالها بإزاحة أزلام النظام السابق، نراه يركز على طرح مواضيع هامشية وموجهة الغاية منها تعويم الاستحقاق الآني والأكيد وهو القطع مع النظام البائد ويدفع في اتجاه "الحوار الهادئ" ( افتتاحية اليوم لإحدى الصحف التي تعتبر نفسها الأكثر مبيعا في تونس)، والهدوء بالنسبة إليه يعني القبول والتسليم ببقايا النظام البائد وربح المزيد من الوقت "لتنظيف الملفات " وفسح المجال للمشروع الأمريكي الصهيوني لإعادة ترتيب أوراقه في تونس من خلال بقايا النظام البائد وإلا لماذا لم يقع التركيز أكثر على اللقاء الذي جمع وزير الخارجية بالمبعوث الأمريكي (فلتمان مهندس السياسة الأمريكية في الشرق الأوسط)؟ لماذا لم يقع التركيز أيضا على الاعتصام الشعبي حول قصر الحكومة ونقل معاناة ومطالب المعتصمين؟ و لماذا لا تتم تغطية قوافل الكرامة والحرية التي تنطلق من كل الجهات بكل أمانة؟ثم لماذا تصور إضرابات المربين والمظاهرات التي تخرج كل يوم على أنها خروج عن "الهدوء" ؟
إن مطلب هؤلاء المعتصمين والمضربين والمتظاهرين هو مطلب كل الشعب، مطلب واضح وواع وهو إزاحة رموز النظام السابق من السلطة لأن بقاءهم بكل بساطة يعني إجهاض للثورة، والظاهر أن الإعلام المحلي متماه مع هؤلاء الأزلام ويدفع في اتجاه الاحتفاظ بهم وربح الوقت وتقزيم الثورة باللعب على أوراق التخويف من الفراغ السياسي والفوضى و"مصلحة أبناءنا" . إن شعبنا العظيم أظهر من الوعي والسلمية والتضحية من أجل كرامته وحريته ما جعل مفكري وشعوب العالم يقفون له إكبارا واحتراما لكن إعلامنا التعيس مازال يصر على استصغاره بعد أن حقر به زمن الاستبداد، وما يمكن استخلاصه هو أن هذا الإعلام وان نجح في تغيير ثوبه البنفسجي فانه لم يغير آليات عمله وتفكيره وارتباطاته الداخلية والخارجية التي تجذب إلى الوراء، لذلك يبقى إعلاما أعرجا إلى أن يأتي ما يخالف ذلك.

Those who study the media Tunisian all Classes of these days is noted that shows no line and practiced a kind of "taqiyya," Instead of focusing on the pulse of the street, the street who did the revolution and is now seeking to complete dislodging of the ousted former regime, we see focused on introducing themes marginally addressed designed to float accrual real-time and certainly the pieces with the former regime and push in the direction of "quiet dialogue" (opening today of a newspaper that considers itself a bestseller in Tunisia), and calm for him means the acceptance and recognition of the remains of the former regime and gain more time "to clean up files" and give area of the Zionist-American project to re-arrange his papers in Tunisia through the remnants of the former regime and not, why not focus is more on the meeting between U.S. Secretary of State Envoy (Feltman architect of U.S. policy in the Middle East)? Why did not the focus is also on the popular sit around the Government Palace and the transfer of the suffering and the demands of the protestors? And why are not covered convoys dignity and freedom, which starts from all sides, in all honesty? Then why educators imagine strikes and demonstrations that come out every day as a departure from the "quiet"?
The demand for these protestors and strikers and demonstrators, is the demand of all the people, demand a clear and conscious is offset symbols of the former regime from power, because their survival simply means aborting the revolution, and it seems that the local media Mtmah with these companions, tends to retain and gain time and dwarfing the Revolution to play on the leaves of intimidation political vacuum and chaos and the "interest of our children." That our great people demonstrated awareness and peace and sacrifice for dignity and liberty of making the thinkers and the peoples of the world stand a stela and respected, but let us unhappy still insists on Astsgarh after the insult by the time of tyranny, and what can be drawn is that the media and succeeded in changing his clothes violet, it has not change the mechanisms of work and thinking and its links to internal and external, which is attracted to the back, so it remains a notification lame to come otherwise.